به گزارش روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان يزد ، محمد رضا فلاح زاده استاندار و علي اسلامي مدير عامل شركت آب و فاضلاب  استان يزد ضمن حضور در برنامه  زنده شبكه تابان ، آخرين  اقدامات انجام شده در مورد آب انتقالي را بيان نمودند.

استاندار يزد در اين برنامه ضمن تشكر از صبر و همراهي مردم نجيب و ولايت مدار استان دارالعباده و دارالعلم يزد ، گفت: جلسات مستمري در استان ،کشور و مجلس شوراي اسلامي برگزار شده و بمدت 4 روز نيز مديريت ارشد استان با حضور مديران آب درتهران پيگير رفع مشكل آب بودند و نشست هاي متعددي با حضور مسئولان 3 استان  اصفهان ، چهار محال و يزد با حضور  مسئولان مرتبط  و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيزبرگزار شد.

محمد رضا فلاح زاده افزود:  با توجه به آنكه كشور ما بر روي مدار خشكسالي زمين واقع شده و ما در كشور شاهد خشكسالي مداوم هستيم به همين دليل خطوط انتقال آب و بيش از 100 تونل در كشور احداث شده تا بتوان مشكلات كم آبي را حل  نموده و  آب مورد نياز مردم  در  نقاط مختلف كشور تامين شود .

وي ادامه داد:  در استان يزد نيز 15 سال پي در پي خشكسالي وجود داشته و بالغ بر ده هزار هكتار از باغات استان  خشك شده و بيش از  25 هزار هكتار زمينهاي مزروعي  نيز بلا استفاده و رها شده  است همچنين ورودي آب به سفره هاي زيرزميني استان يزد كه قبلا به يك ميليارد و پانصد ميليون متر مكعب مي رسيد  اكنون 960 هزار متر مكعب است و آب برداشت شده از سفره هاي زيرزميني كه براي شرب ، بهداشت و صنعت استفاده مي شود ، يك ميليارد و دويست و 60ميليون متر مكعب در سال است كه حدودا 300 ميليون متر مكعب بيلان منفي وجود دارد.

استاندار يزد گفت: زاينده رود از چهارمحال و بختياري به سمت اصفهان سرازير و از اصفهان به سمت شرق ، تا باتلاق گاوخوني ادامه پيدا مي كند و خشكسالي هاي پي در پي در منطقه  باعث كاهش ورود آب به سمت زاينده رود شده است.

 فلاح زاده افزود: در استان يزد با توجه به خشكسالي  هاي پي در پي  1800 رشته  قنات در استان خشك و  155 رشته قنات كم آب شده است كه بعضي از قناتها فقط يك ليتر آب دارند كه اين يك ليتر ذره ذره در استخر جمع شده و كشاورزي محدودي با اين آب كشاورزي دارند همچنين چاههاي خشك شده و جابه جا شده نيز 1300 حلقه است كه اين  نشان دهنده وضعيت بسيار سخت  و بحراني در استان يزد است.

وي در ادامه ضمن تشريح اقدامات انجام شده از زمان قطع آب انتقالي تا كنون در استان يزد ، گفت: بعد از قطع آب انتقالي توسط عده اي متعرض ،نشست هاي متعدد  با حضور نخبگان و مسئولان برگزار و با حضور  آيت ا... ناصري  نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد و اعضاي شوراي تامين و مسئولين آب استان برگزار شده است.

استاندار يزد گفت: در اين نشست براي آبرساني سريع به مردم يزد چاه هاي شهري و روستايي  وارد مدار شد كه متاسفانه جوابگو نبود  لذا 23 حلقه چاه كشاورزي نيز وارد مدار شد اما بازهم در نقاط بسياري با كمبود آب مواجه هستيم .

فلاح زاده در خصوص اقدامات انجام شده براي برقراري مجدد آب انتقالي گفت: جلسات متعددي با مقامات كشوري و نمايندگان مجلس برگزار شد وجمع بندي و تصميمات خوبي اتخاذ گرديد و ضمن تاكيد بر اجراي مصوبات معاون اول رياست جمهوري موارد ذيل مورد موافقت قرار گرفت: اول برقراري امنيت كامل مقطعي و دراز مدت ،دوم:تامين بودجه خشكسالي شهرهاي دچار خشكسالي ،سوم مديريت واحد بر زاينده رود توسط وزارت نيرو كه حقابه چهارمحال بختياري ، اصفهان و يزد كه مجوز رسمي و قانوني دارد تامين گردد. 

مدير عامل آب و فاضلاب استان يزد نيز در اين برنامه ضمن تقدير و تشكر از همراهي مردم استان با خادمان خودشان در شركت آبفا ، گفت: از همان ساعت هاي ابتدايي قطع آب و بروز مشكل در برخي از مناطق استان ، آبرساني سيار در بعضي از محلات شروع شد و آب معدني  مورد نياز نيز در سطح استان تامين گرديد و در مناطقي كه مورد نياز بود نيز آب بطري  در مدارس  ابتدايي و مهد كودك ها توزيع گرديد. 

علي اسلامي ضمن رد برخي از شايعات در مورد غير بهداشتي بودن آب شبكه هاي شهري استان افزود:  آب مصرفي شهروندان از لحاظ بهداشتي هيچ مشكلي ندارد و فقط مزه آب در برخي مناطق گوارايي و مطلوبيت لازم را ندارد.

وي ادامه داد: آب انتقالي به مخازن شحنه در ورودي شهر وارد مي شود و آب چاه هاي منطقه يزد گرد و قاسم نقي هر دو پمپاژ شده و به مناطق بالادست در صفائيه ،خيرآباد و باغ خان وارد مي شود كه آب اين چاهها و انتقالي با هم اختلاط پيدا نموده و در مناطق مختلف شهر توزيع مي شود..

اسلامي گفت: ما در سطح استان 23 حلقه چاه استيجاري و كشاورزي داريم كه متصل به شبكه شهر شده  است و 11  حلقه  از اين چاهها در شهر يزد قرار دارد كه در حال حاضر از اين چاهها بعد از آزمايش و كلرزني  براي مصرف شرب استفاده مي شود.

وي ادامه  داد: به دليل اينكه چاه ها در مناطق مختلف شهر واقع شده و هر چاهي از نظر طعم و مزه متفاوت است به همين دليل طعم آب در محلات مختلف متفاوت است و نكته اساسي اينكه در مناطقي كه واقعا كيفيت آب نامطلوب بوده از تانكرهاي سيار استفاده شده تا مردم حداقل آب شرب خود را از اين محل ها  تامين نمايند. 

اسلامي در پايان اظهار داشت:آبهاي شبكه شهري نيز بصورت مستمر كلر زني شده وتا الان آخرين آماري كه در اختيار داريم  روزانه 117 مورد كلر سنجي داشته ايم  كه آب در آزمايشگاه شركت آبفا و همين تعداد در مركز بهداشت مورد آزمايش قرار مي گيرد ، يك نكته اساسي ديگر اين است كه يكي از مجهز ترين آزمايشگاههاي آب در سطح كشور آزمايشگاه آب شركت آب و فاضلاب يزد است ؛ مجددا تاكيد مينمايم آب جاري در شبكه هاي شهر كاملا بهداشتي بوده و شهروندان عزيز كوچكترين دغدغه اي در اين رابطه نداشته باشند .

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا